Kto składa wniosek?

Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE możesz złożyć, jeżeli przebywasz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej legalnie i nieprzerwanie co najmniej przez 5 lat bezpośrednio przed złożeniem wniosku.

 

Kiedy powinienem / powinnam złożyć wniosek?

Wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt Rezydenta Długoterminowego UE, składasz osobiście, nie później niż w ostatnim dniu legalnego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przypadku braku możliwości osobistego stawiennictwa wyślij wniosek pocztą.

Dla zachowania terminu legalnego  pobytu liczy się data nadania przesyłki w placówce pocztowej.

Jeżeli złożysz wniosek w terminie i nie będzie w nim braków formalnych lub braki formalne uzupełnisz we wskazanym przez nas terminie, Twój pobyt będzie legalny od dnia złożenia wniosku do dnia, w którym decyzja w tej sprawie stanie się ostateczna.

Jeżeli zawnioskujesz o zawieszenie postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy, Twój pobyt w tym czasie nie będzie uznawany za legalny.

 

Jak mogę złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć:

  1. osobiście po wcześniejszej rezerwacji wizyty na stronie https://rezerwacje.duw.pl/reservations/ lub osobiście po wcześniejszym wypełnieniu wniosku on line, wydrukowaniu oraz zarezerwowaniu wizyty na stronie https://przybysz.duw.pl
    w dniach: Poniedziałek, Wtorek, Czwartek , Piątek: 9.00-16.00; Środa 8.00-18.00

    w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu
    Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
    pl. Powstańców Warszawy 1

    lub w jednej z trzech delegatur urzędu:

    1. Delegatura w Legnicy
      ul. F. Skarbka 3
      59-220 Legnica
    2. Delegatura w Wałbrzychu
      ul. Słowackiego 23a
      58-300 Wałbrzych
    3. Delegatura w Jeleniej Górze
      ul. Piłsudskiego 12
      58-500 Jelenia Góra

    Po przyjściu do urzędu podejdź do biletomatu systemu kolejkowego, wprowadź numer rezerwacji i pobierz bilet, a następnie poczekaj na wywołanie Twojego numeru i podejdź do wskazanego stanowiska.

  2. pocztą na adres:

    Dolnośląski Urząd Wojewódzki we Wrocławiu
    Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
    pl. Powstańców Warszawy 1
    50-153 Wrocław

Pamiętaj by we wniosku wpisać aktualne miejsce Twojego pobytu. Po wysłaniu formularza za pośrednictwem przesyłki pocztowej zostaniesz wezwany/-a do osobistego stawiennictwa celem pobrania odcisków linii papilarnych. Do osobistego stawiennictwa należy zgłosić się w siedzibie Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego lub w jednej z delegatur, podejść do biletomatu systemu kolejkowego i pobrać bilet "osobiste stawiennictwo".

UWAGA: Jeśli chcesz oddać odciski linii papilarnych bez wezwania ze strony urzędu zrób to nie wcześniej niż 30 dni od dnia wysłania wniosku.

PAMIĘTAJ: Zarejestrowanie konta na Portalu Informacyjnym - https://przybysz.duw.pl,  wypełnienie w nim wniosku on line , a następnie wydrukowanie i złożenie go w urzędzie może przyspieszyć procedowanie Twojego wniosku i pozwoli Ci śledzić status Twojej sprawy!

 

Jakie dokumenty muszę złożyć?

  1. Wypełniony wniosek i jego 2 kopie. Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się z pouczeniem, znajdującym się we wniosku. Wniosek o zezwolenie na pobyt rezydenta.
  2. Cztery  fotografie:
    • nieuszkodzone, kolorowe, o dobrej ostrości;
    • wymiary 35 mm x 45 mm;
    • wykonane nie wcześniej niż w ciągu 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
    • przedstawiające wizerunek twarzy cudzoziemca od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, na jednolitym jasnym tle;
    • przedstawiające osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami, a także odwzorowujące naturalny kolor jego skóry;
    • przedstawiające wyraźnie oczy cudzoziemca, a zwłaszcza źrenice, linia oczu cudzoziemca jest równoległa do górnej krawędzi fotografii;
    UWAGA: Cudzoziemiec noszący nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może dołączyć do wniosku fotografię przedstawiającą go w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku należy dołączyć oświadczenie cudzoziemca o przynależności do wspólnoty wyznaniowej. Oświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
  3. Kserokopia ważnego dokumentu podróży (oryginał do wglądu). W szczególnie uzasadnionym przypadku, gdy cudzoziemiec nie posiada ważnego dokumentu podróży i nie ma możliwości jego uzyskania, może przedstawić inny dokument potwierdzający tożsamość (np. karta pobytu).
  4. Tytuł prawny do zajmowania lokalu mieszkalnego (za tytuł prawny, w którym cudzoziemiec przebywa, nie uznaje się umowy użyczenia lokalu, chyba że użyczającym są zstępni, wstępni, małżonek, rodzice małżonka lub rodzeństwo cudzoziemca).
  5. Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej

    UWAGA: Złożenie powyższych dokumentów jest niezbędne do wszczęcia postępowania. W wypadku złożenia wniosku bez któregoś z powyższych dokumentów, Cudzoziemiec wzywany jest do uzupełnienia braków formalnych we wniosku. Postępowanie może być wszczęte dopiero po uzupełnieniu brakujących dokumentów we wskazanym terminie i ich pozytywnej weryfikacji przez Urząd.

    PONADTO DO WYDANIA POZYTYWNEJ DECYZJI ZE WZGLĘDU NA WYKONYWANIE PRACY NIEZBĘDNE BĘDZIE DOŁĄCZENIE TAKŻE PONIŻSZYCH DOKUMENTÓW:
  6. dokumenty potwierdzające wymagany pięcioletni, nieprzerwany i legalny pobyt w Polsce,
  7. potwierdzenie posiadania stabilnego i regularnego źródła dochodu wystarczającego na pokrycie kosztów utrzymania siebie i członków rodziny pozostających na utrzymaniu (dla osoby samotnie gospodarującej - 701 zł netto miesięcznie, dla osoby w rodzinie - w wysokości 528 zł netto miesięcznie) np: PIT 37 i PIT 40 cudzoziemca za ostatnie 3 lata lub stosowne zaświadczenie z US,
  8. do wniosków złożonych od dnia 12.02.2018r. - dokument potwierdzający znajomość języka polskiego:
    • urzędowe poświadczenie znajomości języka na poziomie biegłości językowej co najmniej B1 lub
    • świadectwo ukończenia w Rzeczypospolitej Polskiej szkoły w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203) lub uczelni w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 i 2201) z wykładowym językiem polskim lub
    • świadectwo ukończenia szkoły lub uczelni z wykładowym językiem polskim za granicą, odpowiadającej szkole lub uczelni w rozumieniu, odpowiednio, art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe lub art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym,
  9. dokumenty potwierdzające posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych lub potwierdzenie pokrycia przez ubezpieczyciela kosztów leczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. stosowne zaświadczenie z ZUS, polisa ubezpieczeniowa),
  10. Informacja o liczbie osób pozostających na Twoim utrzymaniu. Oświadczenie o liczbie osób na utrzymaniu.
  11. zaświadczenie o wywiązywaniu się z zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa.

 

Jakie są opłaty?

Opłata skarbowa za wydanie jednolitego zezwolenia na pobyt rezydenta wynosi: 640,00 zł

Opłatę należy uiścić na konto:
Gmina Wrocław
pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław
PKO BP S.A.
82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 

Pamiętaj, by potwierdzenie uiszczenia opłaty dołączyć do wniosku.

Opłata za wydanie lub wymianę karty pobytu wynosi: 50,00 zł

Opłatę należy uiścić na konto:
Dolnośląski Urząd Wojewódzki
50-153 Wrocław, pl. Powstańców Warszawy 1
41 1010 1674 0005 9222 3100 0000

Jeśli masz pełnomocnika to opłata skarbowa za przedłożone pełnomocnictwo wynosi 17,00 zł

Opłatę za pełnomocnictwo należy uiścić na konto:

Gmina Wrocław
pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław
PKO BP S.A.
82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

 

Kiedy i gdzie mogę odebrać kartę pobytu?

Po otrzymaniu zezwolenia (decyzji na pobyt czasowy), aby otrzymać kartę pobytu powinieneś złożyć:

  1. potwierdzenie uiszczenia opłaty za kartę pobytu (50 zł)
  2. aktualne potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 2 miesiące - jeżeli na karcie pobytu ma być zamieszczony Twój adres zameldowania lub złożenie pisemnego oświadczenia w przypadku kiedy karta pobytu ma być wydana bez adresu zameldowania. Oświadczenie o wydruku karty bez adresu.

W przypadku niezłożenia w/w potwierdzenia zameldowania w terminie 14 dni od dnia odbioru decyzji o udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy, dane o adresie nie zostaną zamieszczone na karcie pobytu.

PAMIĘTAJ:

Kartę pobytu możesz odebrać tylko osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców przy pl. Powstańców Warszawy 1, we Wrocławiu.

Więcej informacji o karcie pobytu